maandag 11 oktober 2010

Het normale leven begint

Nu mijn colleges zijn begonnen, ik mijn boeken serieus heb opengeslagen en ik eindelijk al mijn spullen heb uitgepakt, heb ik zowaar het punt bereikt waarop ik me niet meer een toerist voel hier, maar redelijk gesetteld ben als Cambridge student. Ik kijk dan wel nog steeds mijn ogen uit als een ander stukje van de stad weer nog mooier blijkt te zijn dan wat ik al kende, leer nog steeds heel veel nieuwe mensen kennen en blijf me verbazen over de tradities en gewoontes hier, maar toch, ik voel me al aardig thuis en ik heb het idee dat nu het 'normale' leven begonnen is.

Afgelopen vrijdag had ik mijn eerste college in Europees recht. De hoorcolleges hier zijn niet heel anders dan in Utrecht. Een professor die praat en een grote zaal vol studenten die luisteren. De colleges zijn hier wel korter, slechts 50 minuten, maar je hebt ze per vak wel meerdere keren per week. Ik heb ook het idee dat het hier meer mensen daadwerkelijk op komen dagen voor de colleges. Dat zou je ook wel verwachten gezien de vooroordelen over de studenten hier, maar van wat ik heb gehoord zullen deze aantallen (zoals Utrechtste rechtenstudenten gewend zijn) in de loop van de weken wel dalen. Voornamelijk bij de colleges die om 9 uur 's ochtends beginnen. We zullen zien.

Naast de hoorcolleges hebben we echter geen werkgroepen van 25 mensen zoals in Utrecht. We hebben hier supervisions met 1 professor en gemiddeld 3 studenten. Ik had vandaag de eerste voor jurisprudence (rechtsfilosofie) en ik maakte me toch wel een beetje zorgen, want je kan niet echt ontsnappen als je iets niet weet. Maar het viel mee gelukkig. Hij stelde ons niet echt directe vragen, maar liet ons meer een beetje meedenken. Nu was het ook de eerste van het jaar en hebben we nog geen hoorcolleges voor dit vak gehad, dus waarschijnlijk wordt het binnenkort wel lastiger.

Naast de colleges zijn ook de activiteiten van de verschillende societies begonnen. Ze hebben hier verenigingen voor werkelijk alles. Je kan alle denkbare sporten hier doen, ze hebben van alles op het gebied van theather en muziek en iedere studie heeft ook een eigen society. Verder hebben ze ze ook voor allerlei hobby's en thema's, van alles tot aan de Winnie de Pooh of de Pirate society.

Het leuke is wel dat vrijwel iedereen wel iets en vaak heel veel doet naast de studie via dit soort societies. Bijna iedereen die je spreekt doet wel een sport, zingt bij een koor of is bijvoorbeeld actief in de debatteer club. En vaak zijn dit niet dingen die je een avond in een week een uurtje doet. Bij de meeste dingen hier geldt als je het doet dan doe je het ook goed. Het koor van Christ's heeft bijvoorbeeld 3 repetities per week en zingt daarnaast bij de diensten in de kapel hier, debatteerwedstrijden kunnen regelmatig je hele weekend in beslag nemen en als je hier gaat sporten, dan wil je goed worden en winnen, dus dat betekent flink wat trainingen per week. Ook voor mij, want ik zit inmiddels in een van de twee beginners dames roeiteams van mijn college.

Ik had zelf voordat ik hierheen kwam al besloten dat ik wilde gaan roeien. Roeien is veruit de grootste sport hier en hoort echt bij de studentencultuur, daarnaast leek het me sowieso leuk om te proberen, dus hier was de perfekte kans. Na wat oefenen op de basistechniek heb ik afgelopen zaterdag voor het eerst in een 8+ geroeid en dat beviel goed en het ging ook al best goed gelukkig. De rivier de Cam is ook heel mooi en het is heel grappig om het eerste stuk alleen maar langs 'Boat Houses' van andere colleges te komen. Ieder college heeft zijn eigen roeiclub namelijk. Gisteren hebben we gehoord met wie we in een boot komen en onze postitie en blijkbaar deed ik iets goed, want ze hebben me op de plek gezet waar je geen andere roeier voor je hebt en dus het ritme moet aangeven. Ik weet alleen niet of dit zo handig is, want ze weten nog niet dat ik totaal geen conditie heb. Maar goed, die conditie zal toch hard aan gewerkt worden. We gaan 3 keer per week op het water trainen en 1 keer op de roeimachines.
Ik heb er nu nog zin in, maar ik gok dat het binnenkort niet zo grappig meer is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten